Å skrive med en krimforfatter …

«Herregud, skjønner han virkelig ikke dette?»

Dette har jeg tenkt litt for mange ganger. Stille. Inni meg selv. Om min medforfatter Kjell H. Mære. Får håpe han ikke leser dette blogginnlegget. (Les til endes før du ringer, Kjell…)

Jeg har begått en bok. Det har jeg for så vidt gjort før. Men de gangene da handlet det om sakprosa. Innenfor sakprosaens rammer snirkler en fortelling seg avgårde langs en sti markert av kildemateriale. Noen ganger er denne stien smal og helt tydelig markert av brev, dagbøker og bilder av det som faktisk skjedde, andre ganger, der kildene er uklare, blir leden som fortellingen kan utfolde seg i løsere og friere, men allikevel klart innsnevret av hva som faktisk er virkelighet. Dette er sakprosaens svøpe og samtidig dens stråleglans: hvordan forstår vi virkeligheten?

Men nå handler det om noe helt annet. Skjønnlitteratur, underholdningslitteratur, krim eller en thriller. Rett og slett en skrøne. Ingen rammer, ingen begrensninger. Eller?

Den gode fortellingen sier noe om virkeligheten slik vi mennesker ser den uansett sjanger. Biografier, kjønnshistorie, slektskrøniker, krim, kioskromaner, fantasy eller lokalhistorie – om disse fortellingene ikke gir deg som leser en bit til puslespillet vi alle bruker et liv på å legge, nemlig hva det vil si å være et menneske, så er det ikke en god fortelling. Historier som ikke gir deg slike puslespillbiter er ubetydelige. De fenger ikke. De fremstår som meningsløse og uforståelige.

Seleksjon er en fortelling hvor to forfattere fra forskjellige litterære verdener blant annet har forsøkt å vise hvor flytende overgangene mellom fiksjon og fakta er. Og hvor utrolig fascinerende denne gråsonen kan være. For akkurat dette ingenmannslandet mellom det som skjedde og det som kunne skjedd, det som skjer og det som kan skje, er hvor de villeste vekster trives. Her finner man matjord for de skjønneste fantasier, og for de grelleste vrangforestillinger. Det er her konspirasjonsteorier får næring, hvor despoter begrunner sitt despoti og hvor slyngplantene som skriker «fake news» finner grobunn.

Vi har begge tenkt plott, nerve og fortelling i våre tidligere bøker. For trodde du sakprosa var tørre oppslagsverk av fakta, så trodde du jammen feil. God sakprosa bruker naturligvis hele spennet av litterære virkemidler for å formidle forfatterens oppfatning av virkeligheten. Men Seleksjon ble selvfølgelig en helt annen fortelling. Naturligvis for sakprosaforfatteren meg, men også for Valdreskrimmens ( http://valdreskrim.wordpress.com ) skaper, Kjell. Det er et nytt tempo i denne fortellingen sammenlignet med hva vi på hver vår kant har levert tidligere. Denne historien har en mer subtil kompleksitet, et overraskende virkelighetsnært historisk bakteppe og et heftig internasjonalt moderne plott. Og langt mer står på spill i Seleksjon enn i det vi har jobbet med tidligere.

Så jo, på et vis har skriveprosessen vært å snakke med en du ikke forstår språket til. Så mange ganger har jeg lett etter ord, begrep og bilder for å formidle tilsynelatende krystallklare ideer fra mitt hode til Kjells hode. Og hvor mange ganger har jeg ikke sittet med hevede øyenbryn og rynket panne mens jeg har forsøkt å forstå hva i all verden Kjell har sendt på mail. Men etterhvert har vi utviklet et felles språk, en felles forståelse av hvordan et historisk basert bakteppe skal gripe inn i et moderne thriller-plott. Og det har vært en fryd å dele denne kreative prosessen med en annen person. Å gi en løs ide til et annet menneske, og se hvordan ideen blir skrevet ned og passet inn i et heftig puslespill som denne thrilleren nå er blitt. Og omvendt, å gjøre sitt ytterste for å forstå hva min medforfatters ide går ut på, gripe den og skrive den ned til enda en ny puslespillbit i helheten. For en fantastisk nydelig prosess!

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

opp ↑